آشنایی با انواع کلاهبرداری در اینستاگرام
... اینستاگرام
... زمان مطالعه: 8 دقیقه

آشنایی با انواع کلاهبرداری در اینستاگرام

اپلیکیشن اینستاگرام در حال حاضر یکی از مخاطب ترین شبکه های اجتماعی در سراسر جهان از جمله ایران محسوب می شود در این شبکه اجتماعی کاربران بسیاری برای سرگرمی و یا کسب درآمد اکانت هایی را به وجود می‌آورند عده‌ای از افراد نیز برای این که شغل و کسب و کار خود را گسترش دهنده از اینستاگرام به عنوان یک محل تبلیغاتی سود می برند اما مسلماً در این میان اشخاصی سودجو وجود دارند تا در میان این میزان از کاربران طی راه های مختلف دست به کلاهبرداری و اخاذی بزنند و به همان دلیل که گفتیم به خاطر میزان بالای مشترکین اینستاگرام و محبوبیت آن راه های بسیار زیادی نیز برای کلاهبرداری در این برنامه و اپلیکیشن به وجود آمده است که ما امروز در ایرانی گرام می خواهیم در مورد آنها با شما عزیزان صحبت کنید پس لطفاً در ادامه با ما همراه باشید .

انواع مختلف کلاهبرداری در اینستاگرام

۱. دریافت ایمیل تغییر رمز عبور

در این روش کلاهبرداران برای شما ایمیلی ارسال می‌کنند که در آن لینکی قرار داده شده است که به شما میگوید از طریق آن لینک رمز خود را برای ورود به اینستاگرام تغییر دهید شما اگر روی آن کلیک کنید یا در همان لحظه تمام اطلاعات شما برای شخص کلاهبردار ارسال خواهد شد و یا اینکه با ورود به صفحه ای که لینک به شما معرفی می کند در حالتی قرار می گیرید که از شما خواسته میشود رمز قبلی خود را وارد کرده و سپس رمز جدیدی انتخاب کنید در این حالت نیز شما با وارد کردن اطلاعات اکانت خود تمامی این اطلاعات را به شخص کلاهبردار واگذار کرده اید .

روش دیگری که وجود دارد نیز به این صورت است که ایمیلی برایتان ارسال میشود که در آن به شما اخطار می دهد که شخص دیگری قصد ورود به اکانت شما را دارد به همین دلیل برای بالابردن امنیت خود و جلوگیری از هک شدن لطفاً توسط این لینک رمز عبور خود را تغییر دهید که در این حالت نیز باز به شکل بالا اطلاعات شما مورد سرقت قرار می گیرد اما راهکار اساسی برای اینکه در دام کلاهبرداران نیفتید این است که زمانی که ایمیل برای شما ارسال می شود به دقت اسم و آدرس آن و آدرس لینکی که شما را به آن دعوت می کند را رویت کنید و تا زمانی که از ارسال آن توسط اینستاگرام مطمئن نشدید اطلاعات تان را وارد نکنید .

۲. کلاهبرداری توسط فروشگاه های جعلی

در این روش افراد سوجو ابتدا صفحه ای در اینستاگرام به وجود می‌آورند که دقیقا مانند صفحات یک فروشگاه بزرگ و معتبر می باشد همه چیز از لحاظ ظاهری دقیق و کامل طراحی شده تا مخاطبین را به خرید محصولات جذب کند اما زمانی که شما اقدام به خرید می کنید معمولاً با کلیک بر روی لینک که برای خرید محصول قرار داده شده است وارد صفحه ای از بانک می شوید که محل پرداخت هزینه محصول می باشد اما در این مورد خاص این صفحه کاملا توسط خود کلاهبرداران طراحی شده و یک صفحه پرداخت آنلاین معتبر نمی باشد و به همین دلیل شما با وارد کردن اطلاعات کارت بانکی خود راه سودجویی و تخلف را برای شخص کلاهبردار باز می کنید یک راهکار مطمئن قبل از اینکه خرید خود را انجام دهید اطمینان حاصل کردن از سایت و صفحه ای که از آن خرید می کنید و درگاه پرداختی که می‌خواهید واریز را انجام دهید است و نکته دیگری که باید به آن توجه کنید وجود "https" قبل از آدرس سایت می باشد .
بهتر است از فروشگاه هایی با صفحه های عمومی خرید کنید و پیامک رسید بانکی خود را نیز فعال کنید تا اگر از حساب شما کلاهبرداری شد سریعا متوجه آن شده و برای مسدود کردن حساب اقدام نمایید .

۳. دزدی هویت در اینستاگرام

در این روش عموما کلاهبرداری به این صورت اتفاق می افتد که هکرها ابتدا صفحه شما را هک کرده و سپس با اکانت و هویت شما به آشنایان و نزدیکان تان از طریق اینستاگرام پیام هایی را مبنی بر درخواست کمک مالی ارسال می کنند و این افراد را به دام کلاهبرداری خود می‌اندازند به همین دلیل بهترین گزینه برای جلوگیری از از این اتفاق تغییر رمز ورود خود در بازه های زمانی کوتاه و ماهانه می باشد استفاده از رمز های پیچیده و برگرفته از تعداد بیشتری حروف ، عدد و اشکال مختلف نیز می‌توانند در امنیت پیج شما و هک نشدن آن بسیار کمک کنند البته اینستاگرام گزینه دیگری را برای بالا بردن امنیت در اختیار شما گذاشته است که آن " ورود دو مرحله‌ای " می باشد که هر زمان بخواهید وارد اکانت خود شوید تنها نباید رمز اینستاگرام خود را وارد کنید بلکه از طریق پیامی که به خط و ایمیل شما ارسال می شود نیز باید هویت خود را تایید کنید که این کار نیز از هک شدن صفحه شما بسیار جلوگیری می کند .

۴. کلاهبرداری فیشینگ در اینستاگرام

ابتدا برای دوستانی که با این کلمه آشنایی ندارند باید بگوییم که هرگونه سرقت اطلاعات هویتی و یا اطلاعات حساب بانکی شما توسط افراد سودجو را فیشینگ Fishing می گویند .
کلاهبرداران می‌توانند این اطلاعات را به روشهای مختلفی به دست بیاورند همانطور که در گزینه های قبل نیز به آن اشاره کردیم با زدن فروشگاه های نامعتبر و صفحات پرداخت آنلاین می توانند اطلاعات بانکی شما را سرقت کرده و یا با ساخت نرم افزارها و اپلیکیشن هایی که نیاز به ثبت نام و ورود دارند نیز می‌توانند اطلاعات کاربری شما را از شما سرقت کنند بنابراین شما باید برای ورود به هر نرم افزار و خرید از هرگونه فروشگاه و صفحه اینستاگرامی ابتدا از هویت آن و اعتبار آن در اینستاگرام اطمینان حاصل کنید .

۵. کلاهبرداری با لینک کوتاه

توجه داشته باشید که استفاده از لینک کوتاه برای کلاهبرداری به این دلیل است که زمانی که لینک کوتاه برای شما ارسال می شود شما نمی توانید هیچ گونه منبع و مرجعی را در آن مشاهده کنید به همین دلیل میتوان شما را فریب داد . پیشنهاد ما به شما این است که تا زمانی که از اعتبار لینک های کوتاه در اینستاگرام مطلع نبودید بر روی آن کلیک نکنید.

۶. کلاهبرداری با ایجاد رابطه و صمیمیت

در این روش که برای کلاهبرداران نیز بسیار کم هزینه است ، تنها کافیست که یک حساب اینستاگرامی جعلی برای خود افتتاح کنند و عکس و اطلاعات فِیک را در آن قرار دهند و پس از آن اینگونه افراد شروع به پیام دادن و ارتباط برقرار کردن با اشخاص مختلف در اینستاگرام می کنند پس از اینکه با شخصی ارتباط برقرار کردند پیامهای خود را تا جایی پیش می‌برند که این مکالمات به صمیمیت و نزدیکی منجر شود پس از اینکه اعتماد شخص مورد نظر را در حیطه دوستی جلب کردند حالا زمان آن فرا می رسد تا با دروغ هایی مانند مشکلات مالی ، بیماری و چیزهایی از این دست طلب پول از شخص قربانی بکنند در دنیای اینترنت به این نوع از کلاهبرداری کت فیشینگ نیز می‌گویند .

بنابراین به شما پیشنهاد می کنیم به هیچ عنوان با افرادی که آنها را نمی شناسید و یا از نزدیک ندیده اید ارتباط دوستانه برقرار نکنید و برای آنها پول واریز نکرده و یا اطلاعات خصوصی خود را در اختیار این افراد قرار ندهید.

۷. کلاهبرداری به وسیله تست های روانشناسی

به احتمال زیاد برایتان پیش آمده است که در اینستاگرام به پست هایی از قبیل تست های روانشناسی برخورده باشید این تست ها عموماً به صورت رایگان برای مخاطبین فرستاده و در صفحات قرار می گیرند . شما باید به این نکته توجه کنید که کلاهبرداران می‌توانند به روش‌های بسیار پیچیده از جواب های شما که در این تست ها ثبت می شود اطلاعات محرمانه شما را استخراج کنند و اما ممکن است است در بسیاری از این تستها لینکهای نیز برای دریافت جواب قرار داده شده باشد که همان طور که در گزینه های قبلی اشاره کردیم با ورود به این لینک ها صرفاً اطلاعات شما برای کلاهبردار ارسال و از شما دزدی خواهد شد . بنابراین تا زمانی که طراح و منبع اصلی تست ها و اعتبار آنها را نمی دانید به شما پیشنهاد می کنیم از این گونه صفحات دوری کنید .

۸. کلاهبرداری از طریق برگزاری مسابقات و قرعه کشی در اینستاگرام

این نیز روش دیگری برای انجام کلاهبرداری در اینستاگرام میباشد بسیاری از صفحات به دروغ مسابقاتی را برگزار کرده و یا به شما پیشنهاد می‌دهند برای ورود در قرعه‌ کشی پست ها را به اشتراک بگذارید، ذخیره کنید و یا در زیر آن کامنت بگذارید . پس از اینکه شما این کار را انجام دادید نه تنها خودتان در خطر کلاهبرداری قرار گرفته بلکه نزدیکان خود را نیز در دام افراد می اندازید آنها معمولاً بعد از انجام قرعه کشی به شما می گویند که برای مثال برای دریافت جایزه باید مبلغ ناچیزی را واریز کنید و یا اینکه اطلاعات و آدرس محل سکونت خود را بدهید و یا بعضی از افراد که ادعای صفحات فروشگاهی دارند به شما می‌گویند که در قرعه کشی برنده بن تخفیف شده اید که می توانید توسط آن با مبلغ اندکی جنسی را خریداری کنید و شما پس از واریز آن مبلغ متوجه می شوید که اطلاعات بانکی تان به سرقت رفته است .

هرگونه پرداخت بانکی و یا ورود به این نوع لینک ها و صفحات باعث سرقت اطلاعات بانکی شما و اطلاعات حساب کاربری تان خواهد شد ، پس مجدد به شما توصیه می کنیم تا زمانی که از اعتبار یک صفحه و یا یک فروشگاه اطمینان حاصل نکرده اید و یا از قبل نمی شناسید در مسابقات و قرعه کشی های آن شرکت نکنید .

در جمع بندی مطالب این مقاله ایرانی گرام می توان به موارد زیر به صورت خلاصه اشاره کرد :

  1. اطلاعات حساب اینستاگرام خود را در اختیار هیچکس حتی آشنایان قرار ندهید.
  2. قبل کلیک روی هر لینکی حتما از فرستنده و منبع آن اطمینان حاصل کنید.
  3. از پیج های خصوصی؛ پیج هایی که نظرات را برای کاربران بسته اند و پیج هایی که از آدرس و اعتبار آنها مطمئن نشده اید خرید نکنید. برای انجام خدمات، پولی برایشان واریز نکنید. قطعا اینستاگرام یک بازار مطمئن نیست!
  4. اگر با پیام هایی از سوی افراد ناشناس مواجه شدید اقدام به برقراری ارتباط نکنید. و یا حداقل کاری که می توانید انجام دهید این است که به هیچ وجه اطلاعاتی به آنها ندهید.
  5. اگر یکی از آشنایان شما درخواست مالی از شما داشت، به آسانی اعتماد نکنید. و حتما با خود شخص ارتباط برقرار کنید. و اطمینان حاصل کنید که کلاهبرداری نیست.
  6. و اگر متوجه کلاهبرداری شدید حتما به فردی که حسابش جعل شده یا هک شده اطلاع دهید.
  7. برای مشاوره در شغل خود بهتر از است از پیج های اینستاگرامی استفاده نکنید. اگر هم استفاده کردید اطمینان حاصل کنید که معتبر است تا در دام کلاهبرداران اینستاگرامی نیفتید.

در آخر اینکه امیدواریم مطلب پیش رو در ایرانی گرام برای شما عزیزان مفید واقع شده باشد و از بروز مشکلات این چنینی و در معرض افراد سودجو قرار گرفتن شما را حفظ کند .
اما به این نکته توجه داشته باشید که هر زمان که در اینستاگرام با صفحاتی این چنینی برخورد کردید لطفاً گزارش آن را یا در قسمت ریپورت اینستاگرام اعلام کنید تا آن صفحه بسته شود و یا گزارشات خود را به پلیس فتا ارسال نمایید تا از بروز چنین اتفاق هایی برای افراد دیگر جلوگیری کرده باشید .

 

 
 

...

نظر خودت رو در قالب چند کلمه به ما بگو

نظرت برای ما خیلی مهمه برای بهتر کردن خدماتمون
ارسال نظر فلش سمت چپ