راه های تشخیص صفحه جعلی (فیک ) در اینستاگرام
... اینستاگرام
... زمان مطالعه: 9 دقیقه

راه های تشخیص صفحه جعلی (فیک ) در اینستاگرام

با توجه به تعداد بسیار زیاد کاربر اینستاگرام ، دور از انتظار نیست که تعداد قابل توجهی از این صفحات واقعی نباشند .کافیست یک نام کاربری متعلق به یک فرد مشهور را در اینستاگرام جستجو کنید تا با انبوهی از پیج‌ها و اکانت‌های مختلف مواجه شوید . به طور کلی صفحات فیک به اکانت‌های اینستاگرامی گفته می‌شود که به فرد مشخص و شناخته‌ شده‌ای تعلق دارند و در عوض برای اهدافی غیر از به اشتراک‌گذاری محتوای شخصی یا تعامل با دوستان راه‌اندازی شده‌اند. معمولا چنین پیج‌هایی برای اهدافی کاری نظیر دنبال کردن اکانت‌های دیگر مانند پیج رقبا یا تعامل با اکانت‌هایی ساخته می‌شوند که برای خدماتی چون فالوئر، لایک و کامنت هزینه می‌پردازند . با وجود اینکه می توان از طریق خرید فالوور یا خرید لایک ، تعداد فالوور یا لایک را افزایش داد یا از طریق برخی ربات های اینستاگرامی اقدام به جذب واقعی فالوور نمود، در سرویس های برخی ارائه‌ دهندگان خدمات جذب و خرید فالوئر اکانت‌هایی ارائه می شود که واقعی نیستند و به افراد واقعی هم تعلق ندارند اما به شکلی ساخته شده‌اند که تصور می‌شود مربوط به یک شخص واقعی است و گاهی هم معتبر به‌ نظر می‌رسند. لازم به ذکر است که اکانت‌هایی که فالوئر فیک می‌خرند ، صفحات لزوما فیک نیستند . همین طور که می دانید تعداد زیادی سلبریتی‌های سرشناس داخلی و خارجی وجود دارند که برای بالاترنشان دادن میزان اثرگذاری خود اقدام به خرید حجم زیادی فالوئر فیک کرده‌اند.

چرا باید اکانت جعلی را شناسایی کنیم؟

با توجه به رشد قابل توجه میزان تبلیغات و همین طور هزینه های بالایی که شرکت ها برای تبلیغات در شبکه های اجتماعی به ویژه در اینستاگرام پرداخت می کنند، تشخیص پیج فیک برای شرکت های تبلیغ دهنده و همین طور کاربران عادی اینستاگرام بسیار اهمیت پیدا کرده است . صفحه‌های فیک می‌توانند در میان فالوورهای یک پیج باشند، برای پیج‌ها کامنت فیک بگذارند و اینگیجمنت فیک ایجاد کنند. همین طور برخی از پیج ها با این صحنه سازی ها سعی در فعال جلوه دادن پیج خود دارند تا از این طریق بتوانند درآمد بیشتری از تبلیغات کسب کنند .البته موضوع فالوئر و اکانت‌های جعلی به اینستاگرام محدود نمی‌شود و جاهای دیگر نیز وجود دارد. در توییتر، فیسبوک، پینترست، تامبلر و… دیگر شبکه‌های اجتماعی از این دست اکانت‌های جعلی زیاد است. برای پاکسازی صفحه خود از اکانت‌های فیک یا تشخیص اکانت‌های جعلی روش‌های بسیار زیادی وجود دارد که باعث می‌شود فقط با افراد واقعی تعامل داشته باشد.

پیج فیک چه ویژگی‌هایی دارد

روش‌هایی برای تشخیص اکانت‌های فیک وجود دارد. بسیاری از این روش‌ها به زمان و نحوه فعالیت اکانت موردنظر و طبیعی بودن رفتار صاحب پیج ارتباط دارد.برای اینکه بتوانیم تفاوت بین پیج فیک و واقعی را متوجه شویم، اول باید بدانیم ، فرق بین فالوورهای فیک و واقعی چیست؟ پیج‌های فیک چه شکلی هستند و در نهایت پیج فیک چه ویژگی‌هایی دارد؟

  •  استفاده از عکس های غیرواقعی برای پروفایل

یکی از مشخص ترین نشانه‌های یک اکانت فیک استفاده از تصاویر غیرواقعی به عنوان عکس اصلی پروفایل است. در واقع صاحبان این حساب‌های جعلی تلاش می‌کنند واقعی به نظر برسند و به همین دلیل در بیشتر مواقع از عکس افراد واقعی مانند افراد سرشناس یا خانم‌ها و آقایان با ویژگی های خاص استفاده می‌کنند. به همین دلیل ممکن است چندین اکانت جعلی با تصاویر مشابه ببینید. حتی گاهی از تصاویری استفاده می شود که شاید افراد عادی خیلی تمایل نداشته باشند که چنین عکسی را روی اکانت خود قرار دهند .

  • استفاده از نام های غیر واقعی

بسیاری از نام‌های کاربری به‌ ویژه واقعی‌ها توسط کاربران دیگر گرفته شده‌اند و اکانت‌های فیک مجبورند از نام کاربری های غیر معمول و طولانی استفاده کنند. به همین دلیل یکی از روش‌های شناسایی پیج جعلی، توجه به نام کاربری آن است. بیشتر صفحات فیک ، نام کاربری های مجهول و عجیب غریب دارند . علت این است که سازندگان این صفحات به دلیل انبوه صفحاتی که می سازند با مشکل نامگذاری مواجه می شوند . خیلی از این صفحه ها برای نام کاربری فقط از چند عدد استفاده کرده اند که این نام کاربری برای یک شخص واقعی ، عادی نمی باشد . بعضی از سازندگان صفحه های فیک از الگوی مشخصی استفاده می کنند . به طور مثال نام کاربری شامل یک اسم دختر یا پسر و یک عدد 4 رقمی استفاده می کنند. اگر در میان فالوورها یا لایک کنندگان یک پیجی این الگوها را مشاهده کردید می توانید درباره فیک بودن دسته خاصی از اکانت‌ها اطمینان داشته باشید .

  • صفحه هایی با تعداد فالوئینگ بالا

اکانت‌های جعلی فقط با هدف فروش به خریداران فالوئر ساخته می‌شوند. یعنی این اکانت‌ها تعداد زیادی از افراد را دنبال می‌کنند و حتی به تعداد حداکثری (دنبال کردن 7500 نفر) می‌رسند ولی تعداد خیلی کمی آنها را فالو می‌کنند. وجود این صفحه ها در میان فالوورهای یک پیج می تواند نشان دهنده غیر واقعی بودن فالوورهای یک پیج باشد لازم به ذکر است که بسیاری از اکانت‌های فیک همدیگر را فالو می‌کنند تا معتبر و طبیعی به نظر برسند. در حقیقت، تمام اکانت‌های جعلی اینستاگرام با هدف فالو کردن دیگران و کسب درآمد ساخته نشده‌اند و برخی برای این ساخته می‌شوند که برای معتبر و طبیعی جلوه دادن فرایند، اکانت‌های فیک دیگر را دنبال کنند . در همین راستا اگر تعداد بسیار زیادی از صفحات فیک در میان فالوورهای یک پیج وجود داشت می توان نتیجه گرفت که خود پیج نیز فیک می باشد البته لازم به ذکر است که وجود چند مورد از این نوع صفحات در میان فالوورها نمی‌تواند لزوما به معنی فیک بودن خود صفحه باشد .

  • همخوانی نداشتن تعداد فالوورها با میزان تعامل

در صورتی که تعداد فالوور یک پیج کم است کاملا طبیعی ست که میزان تعامل در این صفحه یعنی تعداد لایک ، کامنت و یا میزان دیده شدن ویدئوها پایین باشد .اما اگر با صفحه ای مواجه هستید که تعداد فالوور های صفحه بالا ست اما تعداد لایک پست ها ، تعداد کامنت ها و تعداد ویوی مربوط به ویدئو ها با تعداد فالور ها همخوانی ندارد ، می توانید مطمئن باشید که تعداد فالوورها واقعی نیستند . در واقع بیشتردنبال‌کنندگان آنها ربات‌هایی هستند که آنها را دنبال می کنند اما تعاملی برقرار نمی کنند به همین دلیل مشارکت و تعامل زیادی روی پست‌ها اتفاق نمی‌افتد. پس اگر اکانتی چندین هزار فالوئر داشت ، ولی هر پست آن فقط چند لایک، بازدید یا کامنت گرفته بود، می تواند به عنوان یک اکانت جعلی شناسایی شود . همچنین برای اینکه بتوانید از قابلیت لینک بالاکشیدنی در استوری‌های اینستاگرام استفاده کنید باید حداقل 10 هزار فالوئر داشته باشید. همین موضوع باعث می‌شود خیلی‌ها فالوئر فیک بخرند و بعد از بررسی دقیق متوجه می‌شوید میزان تعامل کاربران با پیج در حد تعداد دنبال‌کنندگان نیست. یعنی تعداد بازدیدها، لایک، کامنت یا بازنشر پست‌ها انگشت‌شمار است!

  • صفحه های بدون پست با تعداد فالوور یا فالوئینگ‌ بالا

اگر تعداد زیادی صفحه در میان فالوورهای یک پیج دیدید که هزاران فالوور و فالووینگ دارند اما هیچ پستی ندارند، احتمالا پیج مورد نظر واقعی نمی باشد. زیرا معمولا یک کاربر عادی صفحه بدون پست را فالو نخواهد کرد . هیچ‌وقت در این شبکه اجتماعی نمی‌توانید پیج‌هایی را ببینید با چند عکس معدود که فالوئرهای خیلی زیادی دارند، مگر اینکه این اکانت به یک سلبریتی یا فرد مشهور واقعی تعلق داشته باشد . بسیاری از فروشندگان لایک و فالوور فیک، وقت ندارند تا برای تمام اکانت‌های فیکی که درست کرده‌اند پست منتشر کنند، چرا که به اشتراک‌گذاری یک پست در اینستاگرام نیاز به زمان و تلاش قابل توجه دارد به همین دلیل نهایتاً چند پست را با سرعت منتشر می‌کنند تا شاید واقعی به نظر برسند. از طرف دیگر این ربات‌ها هم همدیگر را فالو می‌کنند تا چندان فیک به نظر نرسند و فالوور هم داشته باشند. لذا تعداد کم، کیفیت پایین و عجیب بودن پست می‌تواند شما را به این نتیجه برساند که با یک اکانت جعلی مواجه هستید.

  • انتشار پست ها در یک روز

کسانی که حساب‌های کاربری فیک را می‌سازند معمولا با یک استراتژی مشخص فعالیت می کنند . ابتدا پروفایل آن را تنظیم می‌کنند سپس چند عکس پست می‌کنند که معتبر به نظر برسند و برای اینکه سریع‌تر درآمد کسب کنند آن را در دنیای واقعی معرفی می‌کنند. به معنای دیگر، آنقدر که ردپای فیک بودن و جعلی بودن صفحه به جا می‌ماند. لذا برای شناسایی اکانت جعلی اینستاگرام، می‌توانید در بین پست‌های آن ها جست و جو کنید و به زمان بارگذاری پست‌ها دقت کنید. معمولا بیشتر آنها در یک یا چند روز با فاصله زمانی نزدیک ارسال شده‌اند.

همین طور این صفحات فیک در بسیاری از موارد چند عکس یا پست محدود منتشر می کنند . یعنی یک عکس تکراری چندین مرتبه در این صفحات منتشر می شود . البته بعضی از این پیج‌های فیک هم با داشتن عکس‌های تکراری پرایوت هستند و تشخیص آنها کمی دشوارتر است.اما اگر در میان لایک ها و فالوورهای پیجی با چندین صفحه مواجه شدید که عکس پروفایل یکسانی دارند می توانید به واقعی بودن این صفحات شک کنید.

  • وجود فالوورها و کامنت‌های خارجی

اکانت‌های جعلی نه‌ تنها پست‌ها و تصاویر اسپم منتشر می‌کنند، بلکه در قسمت کامنت‌ها نیز شاهد نظرات تکراری، تک‌کلمه‌ای ، بی‌ربط و اسپم هستیم. در واقع هیچ‌گونه واکنش انسانی و واقعی دیده نمی‌شود و همه چیز توسط ربات‌ها انجام شده است. علاوه بر آن سرویس‌های فروش لایک و فالوور ، هم فالوور و لایک ایرانی ارائه می دهند و هم  فالوور و لایک خارجی. خدمات ایرانی تعرفه گران‌تری دارند و بسیاری از مشتریان این سرویس‌ها به دلیل قیمت پایین تر ترجیح می‌دهند فالوور خارجی ارزان‌تر بخرند. کاری که تشخیص فیک بودن دنبال کنندگان را بسیار راحت می‌کند. زمانی که در این صفحات به لایک‌ها و کامنت‌ها و فالوورها نگاه می‌کنید عده زیادی کاربر خارجی را می‌بینید که مشخص نیست چطور یک پیج ایرانی را دنبال کرده‌اند و به آن واکنش نشان می‌دهند.این پیج های فیک‌ به سرعت قابل تشخیص هستند و فقط کافی ست نگاهی به کامنت ها بیتدازید .

  • میزان مشارکت غیر منطقی

تشخیص فیک بودن این پیج ها تا حدی دشوار به نظر می رسد . زیرا سرویس های ارائه دهنده فالوور و لایک فیک با دادن ظاهر منطقی به صفحات فیک ، سعی در مخفی نگه داشتن این قضیه دارند . به طور مثال  از یک بیوی احساسی استفاده می کنند یا یک عکس منطقی به عنوان پروفایل انتخاب می کنند اما قطعا برای تولید محتوا در هزاران صفحه غیر واقعی وقت صرف نمی‌کنند. بنابراین اگر دقت کنید در این صفحه‌ها میزان لایک یا کامنت غیرمنطقی خواهید دید. مثلا یک تصویر معمولی بدون کپشن دارای هزاران لایک می باشد . لذا از آنجایی که سازندگان صفحه های فیک فرصت نمی‌کنند پست‌های ارزشمند برای این همه صفحه تولید کنند با دقت در محتوای ارائه شده در پیج های با لایک یا فالوور بالا می توانید فیک بودن آن ها را تشخیص دهید .

  • افزایش یا کاهش سریع فالوورها

هنگامی که افزایش فالوئرهای یک صفحه به شکل غیرطبیعی و ناگهانی رخ داده باشد، آن اکانت یا فیک است یا به ارائه‌دهندگان خدمات فالوئرهای جعلی تعلق دارد . همین طور ، به دلیل اینکه اینستاگرام به صورت پیوسته با اکانت‌های فیک مقابله می‌کند و آنها را می‌بندد، حساب‌های کاربری جعلی در طول زمان کوتاه تعداد زیادی از فالوئرهای خود را به ناگهان از دست می‌دهند. لذا از این طریق می توانید به جعلی بودن صفحات پی ببرید .

استفاده از ابزارهای تحلیلی و آماری برای تشخیص صفحات فیک

ابزارهای مختلفی وجود دارند که با بررسی اکانت‌های دنبال‌کننده شما می‌گویند که کدام موارد جعلی هستند. این ابزار ها اکانت‌های فیک و نحوه فعالیت آنها را بررسی می کنند .

Social Blade: سوشیال بلید ، یک ابزار آنالیزور و تحلیل کننده می باشد . این ابزار با دسترسی به پایگاه داده عمومی می تواند تجزیه و تحلیل عمومی برای سازندگام محتوا ، انتشار دهندگان و برندها ارائه می دهد .این ابزار، رفتارهای غیرطبیعی اینستاگرام را بررسی می‌کند. به کمک این ابزار آنلاین می‌توانید میزان رشد فالوئرهای یک اکانت، رفتار غیرطبیعی یا اتفاق‌های غیرواقعی پیج را بررسی کنید و نسبت به جعلی بودن آن تصمیم بگیرید.

 

 

...

نظر خودت رو در قالب چند کلمه به ما بگو

نظرت برای ما خیلی مهمه برای بهتر کردن خدماتمون
ارسال نظر فلش سمت چپ