آشنایی با الگوریتم 2023 اینستاگرام

چنانچه شما نیز جزو آن دسته از افرادی هستید که در اینستاگرام برای کسب و کار و یا برند خود صفحه باز کرده‌اید و فعالیت می کنید احتمال این وجود دارد که در ماه های اخیر متوجه بعضی از تغییرات در الگوریتم اینستاگرام شده باشید این الگوریتم جدید در اینستاگرام برای خیلی از افراد مشکلاتی را به وجود آورده است و بسیاری از کاربران هنوز دقیقا نمی دانند که اولویت اینستاگرام برای بالا آوردن و نشان دادن پست و استوری های جدید به کاربران چیست و یا اینکه چطور می توانیم پست های خود را در اکسپلور به نمایش در بیاوریم . ما امروز در این مقاله در ایرانی گرام تلاش می‌کنیم تا شما را با الگوریتم جدید اینستاگرام آشنا کرده و راهکارهای شکست دادن آن را نیز برایتان مطرح کنید لطفاً در ادامه با ما همراه باشید.

اساساً الگوریتم اینستاگرام چیست ؟!

ابتدا باید با مفهوم الگوریتم اینستاگرام آشنا شویم و بدانیم وقتی می گوییم اینستاگرام الگوریتم جدیدی ارائه کرده است یعنی چه ؟ منظور از الگوریتم اینستاگرام یعنی هوش مصنوعی که در اصل پشت این شبکه اجتماعی قرار گرفته است این هوش مصنوعی یا الگوریتم بر اساس یادگیری ماشین کار می کند یعنی می توان به این شکل گفت که هوش مصنوعی برنامه اینستاگرام در هر لحظه اطلاعات و داده‌های میلیون‌ها کاربر را در نقاط مختلف جهان تحلیل کرده همه آنها را بررسی می کند تا به این نتیجه برسد که باید بر چه اساسی محتواهای جدید را به این کاربران ارائه دهد.

بررسی نکات جدید الگوریتم اینستاگرام

۱. تفاوت میان ویدیو و تصویر

این طرز فکر در میان کاربران وجود دارد که تصور می کنند قرار دادن محتوای تصویری مانند عکس از محتوای ویدیویی در اینستاگرام ارجحیت دارد و اینستاگرام محتوای ویدیویی را کمتر و تصاویر ثابت را بیشتر به مخاطبان نشان می دهد اما خود برنامه اینستاگرام توضیحاتی را در این زمینه ارائه کرد که در آن به وضوح به کاربران اعلام کرده است در الگوریتم جدید اینستاگرام ویدیو و تصویر نسبت به هم برتری ندارند .

البته باید به این نکته اشاره کنیم که اینستاگرام تلاش می کند تا به شما محتوایی را نمایش دهد که شما زمان بیشتری را برای آن صرف می کنید و از آنجایی که محتوای ویدیویی زمان بیشتری را از شما می گیرد می توان گفت رفتار شما در قبال آن پست روی الگوریتم اینستاگرام ممکن است تاثیر گذار باشد .

۲. تعداد کلمات در کامنت

در الگوریتم اینستاگرام طول و اندازه کامنت شما تاثیری نخواهد داشت مهم نیست که چند پاراگراف تایپ کنید یا فقط یک ایموجی ارسال کنید تمامی کامنتها به عنوان یک اینتراکشن برای الگوریتم اینستاگرام محسوب می شوند .

۳. شایعه ۳۰ دقیقه اول

اگر شما از کاربران قدیمی اینستاگرام هستید حتماً این شایعه به گوشتان خورده است که برای مدتها بسیاری از افراد فکر می‌کردند اگر درس ۳۰ دقیقه اول میزان تعامل با پست شما زیاد باشد در تعیین جایگاه آن در فید برای الگوریتم اینستاگرام مهم است اما بالاخره اینستاگرام این شایعه را رد کرد و به کاربران گفت که اگر پست شما در دقایق اول چندان دیده نشود باعث نمی شود که اینستاگرام آن را به فالوورهای پیگیر شما نشان ندهد.

۴. استفاده از تعامل غیر واقعی و فیک

حتماً به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ استفاده از بات برای جمع کردن لایک و کامنت را شناسایی میکند پس شما باید تا حد امکان برای جذب فالوور واقعی تلاش کنید و یا حداقل از رباتهای استفاده بکنید که صرفاً از طریق صفحه شما با کاربران دیگر تعامل و آنها را به صفحه شما جذب و اساساً نوعی تبلیغ برای صفحه تان انجام می دهند .

۵. تاثیر نوع اکانت شما

در مورد این موضوع نیز اینستاگرام به طور رسمی به کاربران اعلام کرده است که در الگوریتم جدید خود هیچ تفاوتی میان انواع اکانتها قائل نیست . نوعِ اکانتی که شما دارید نمی‌تواند روی میزان نشان داده شدن محتوای شما به کاربران دیگر تاثیر بگذارد . پس چنانچه می خواهید صفحه شخصی خود را به بیزینسی و یا برعکس تبدیل کنید هیچ‌گونه مشکلی برایتان به وجود نخواهد آمد .

آشنایی با الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ برای فید

ابتدا باید به این موضوع اشاره کنیم که الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ تفاوت های بسیار زیاد و چشمگیری با سال قبل نداشته اما با این وجود تغییراتی را در مواردی اعمال کرده است که دانستن آنها می تواند به شما کمک کرده و کار با این شبکه اجتماعی را برایتان راحت تر کند .

به هر حال اگر ما می خواهیم که بتوانیم الگوریتم اینستاگرام را شکست دهیم باید دقیقاً با نحوه کار کرد آن آشنا باشیم . ما در ادامه قوانین اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ را به ترتیب اهمیت برای شما قرار خواهیم داد :

۱. الگوریتم جدید اینستاگرام میزان علاقه شما به یک پست و محتوا را پیش بینی می کند

در حال حاضر اینستاگرام تمام تلاش خود را می‌کند تا نسبت به فعالیت شما پیش‌بینی کند چه مطالبی را بیشتر می پسندید و آن ها را در بالای  فید به شما نمایش دهد ، یعنی اینکه ترتیبی که شما هم اکنون در پستهای اینستاگرام خود مشاهده می کنید به زمانیکه پستها روی صفحات کاربران قرارمیگیرند ارتباطی ندارد بلکه به رفتارهای گذشته شما در این شبکه اجتماعی ، افرادی که با آنها در ارتباط هستید ، کسانی که محتوای شان را لایک میکنید و یا آنها شما را در پست هایشان تگ می کنند ، و اساساً نوع پست و محتواهایی که با آنها تعامل دارید در این مورد بسیار موثر است .

بنابراین نوع اکانت هایی که دنبال می کنید و پست هایی که سیو کرده ، لایک می کنید و یا با مخاطبین خود شیر می کنید برای الگوریتم اینستاگرام ۲۰۲۱ بسیار مهم است .

و اما در ادامه باید به این نکته اشاره کنیم که اساساً الگوریتم ۲۰۲۱ اینستاگرام تعامل را به چه صورت محاسبه می کند ، آن به این شکل است که برای مثال در این الگوریتم برای عکس ها گذاشتن کامنت ، لایک و به اشتراک گذاری مهمترین فاکتور های اندازه گیری تعامل برای اینستاگرام محسوب می شوند در یک سال اخیر نیز که اینستاگرام تعداد لایک ها را پنهان می کند گزینه سیو  Save نیز می‌تواند جایگزین لایک ها باشد . اما برای مثال در ویدیو ها این گزینه ویو است که اهمیت بالایی دارد و تعامل محسوب می شود .
دانستن تمامی این اطلاعات می‌تواند به شما کاربران در طراحی پست ها و نوشتن کپشن ها به طوری که مخاطبان بیشتری را به تعامل تشویق کند کمک بسزایی کند .

۲ . الگوریتم جدید اینستاگرام اهمیت زیادی به زمان می دهد

هرچند همانطور که در بالا اشاره کردیم اینستاگرام دیگر مانند گذشته به ترتیب زمانی پست ها را به مخاطب ارائه نمی دهد ، اما باید این را بدانید که حتی در این شرایط هم الگوریتم جدید اینستاگرام روی زمان قرار دادن پست ها و محتواهای شما دقت زیادی دارد و زمان پست شدن محتوا را یکی از عامل های اصلی در نشان دادن به مخاطب در نظر می گیرد . زیرا این برنامه همیشه تلاش کرده تا جدیدترین پستها را به کاربران نشان دهد بنابراین چنانچه می خواهید پستان به افراد بیشتری نشان داده شود به شما پیشنهاد می کنیم تا زمان های مشخصی را برای قرار دادن محتوا انتخاب کرده و اساساً یک تقویم محتوایی برای مطالب اینستاگرام خود تهیه کنید .

وقتی از زمان بهینه صحبت می کنیم منظورمان آن وقت و زمانی است که بیشترین تعداد کاربران شما در اینستاگرام فعال هستند این می‌تواند برای هر صفحه و محتوایی متفاوت باشد .

شما بعد از یک مدت آزمون و خطا و تولید محتوا در صفحه خود می توانید زمان بهینه پست گذاشتن تان را پیدا کنید . اما همانطور که گفتیم اگر مثلاً مخاطب صفحه شما دانش آموزان مدرسه ای هستند پس در طول روز و ابتدای صبح کمترین میزان مخاطب را خواهید داشت . اما اگر مخاطبین شما کارمندان هستند آنها نیز ساعاتی در ظهر زمان خالی برای چک کردن صفحه خود خواهند داشت و بعد از اتمام ساعت کاری در شب ، به همین ترتیب برای هر قشری زمان بندی متفاوت خواهد بود .

۳. الگوریتم جدید اینستاگرام و تعداد فالوینگ ها

در الگوریتم جدید اینستاگرام تعداد صفحاتی که شما فالو می کنید اهمیت دارد بالا بودن تعداد فالوینگ های شما باعث می‌شود تا اینستاگرام در انتخاب محتوا برای نشان دادن دستش باز تر باشد .

در الگوریتم جدید اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ برنامه کاری می کند تا فالوینگ های غیر فعال و یا فعالیت کم ، خود به خود برای شما حذف شوند و پست هایشان برایتان به نمایش در نخواهد آمد این به این دلیل است که اینستاگرام تلاش می‌کند که فعال‌ترین اکانت ها را به شما نشان دهد بنابراین اگر اکانتی فعالیت کمتری از خود نشان دهد از نظر اینستاگرام ارزش کمتری دارد که مطالب آن را درمیان فالویینگ های شما نمایش دهد .

۴. تعیین رابطه شما با فالوورها توسط الگوریتم اینستاگرام

این نیز یکی دیگر از از شاخصه های الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ می باشد به این صورت که اینستاگرام سعی می‌کند نسبت به تعاملی که شما با افراد دارید به نوعی حدس بزند که کدام یک از این کاربران به شما نزدیکتر هستند تا بتواند مطالب آنها را برای شما بیشتر نمایش دهد و این کار را نیز از طریق کامنت گذاشتن شما یا تک شدن شما روی پست آن افراد و لایک کردن آن پست ها انجام می دهد . به نحوی که اگر شما این فعالیت‌ها را برای یک شخص خاص زیاد انجام دهید اینستاگرام حدس می‌زند که احتمال دارد آن شخص عضوی از خانواده یا دوستان نزدیک شما باشد بنابراین محتوای آن کاربر را بیشتر برایتان نمایش می دهد .

اما اگر شخص جدیدی را دنبال کنید در ابتدا اینستاگرام مطالب آن را به تعداد زیاد برای شما نمایش می دهد ولی بعد از یک مدت چنانچه شما با آن شخص تعامل نداشته باشید و پست های آن را لایک و زیر آن ها کامن نگذارید اینستاگرام تشخیص می‌دهد که ارتباط شما با آن شخص نزدیک نیست و به همین دلیل محتوای او را در قسمت های انتهایی فید برایتان به نمایش می گذارد .

۵. در الگوریتم جدید اینستاگرام میزان زمانی که در برنامه صرف می کنید در نظر گرفته می شود

این نکته که شما در روز چند مرتبه و چقدر اینستاگرام خود را باز می کنید روی محتوایی که به شما نشان داده می شود بسیار تاثیرگذار است .

در این الگوریتم جدید اگر شما یک بار در طول روز و پس از ساعت ها اینستاگرام خود را باز کنید اگر دقت کرده باشید با حجم زیادی از پست ها مواجه می شوید که الزاماً ساعت بارگذاری آنها نیز به ترتیب به شما نشان داده نمی شود . اما اگر شما به تعداد دفعات بیشتر اینستاگرام خود را چک کنید خواهید دید که در آن حالت ترتیب زمانی پست ها برای تان منظم تر خواهد بود بنابراین تعداد دفعاتی که شما در طول روز از اینستاگرام خود بازدید میکنید روی محتوای نمایش داده شده تاثیر گذار خواهد بود چرا که اینستاگرام میخواهد در هر بازدید به شما محتواهای جدیدتری را نشان دهد و بنابراین محتواهای قبلی را دیگر در بالای فید برایتان به نمایش نمیگذارد .

حال این پارامترها برای مخاطبین شما نیز صادق است بنابراین شما نیز برای گذاشتن پست و تولید محتوا به این موضوع توجه داشته باشید که مخاطبین شما جزو کدام دسته از افراد هستند و در طول روز احتمال اینکه چند مرتبه و در چه ساعاتی به اکانت خود سر بزنند وجود خواهد داشت ؟!

آشنایی با الگوریتم جدید اینستاگرام برای استوری

می توان اینطور گفت که الگوریتم استوری نیز در موارد بسیار زیادی مانند الگوریتم فید عمل می کند اما نکته مهم این است که زمان انتشار در این بخش مهم تر است . به این صورت که اساساً استوری بر پایه دو شاخصه زمان و رابطه شما با کاربر عمل می کند یعنی جدیدترین استوری ها و استوری اشخاصی که اینستاگرام فکر می‌کند شما با آنها تعامل بیشتری دارید و یا از آشنایان شما هستند جلوتر از بقیه به شما نشان داده می شود اگر شما با چندین اکانت تعامل زیاد دارید و آن اکانت ها نیز به صورت منظم محتوا تولید می کند در اکثر مواقع استوری آن اکانت ها در صدر مابقی استوریها برای شما نمایش داده خواهد شد .

آشنایی با الگوریتم جدید اینستاگرام برای اکسپلور

ابتدا برای اشخاصی که اطلاع ندارند باید بگوییم که اساساً کار کرد اکسپلور به این صورت است که تلاش می کند تا محتوایی که تا حدود زیادی دلخواه شماست را به شما پیشنهاد و نمایش دهد ، چنانچه اگر هر کاربری موضوع یا هشتگی را در اینستاگرام سرچ کرده باشد احتمالاً به زودی اینستاگرام محتوای مرتبط با آن هشتگ را در اکسپلور به او نمایش خواهد داد .
در مورد الگوریتم جدید اینستاگرام در سال ۲۰۲۱ می توان گفت که تا حد زیادی شرایط مانند الگوریتم اینستاگرام در فید می باشد . تفاوت اساسی که ما بین این دو است را می توان در این دید که فید اینستاگرام تلاش می کند تا پست هایی از اکانتهای کاربرانی که شما دنبال کرده‌اید را نسبت به سلیقه تان به شما نمایش دهد اما در اکسپلور پست هایی از اکانت های جدید و ناشناس برای شما به نمایش در خواهد آمد به این صورت که شما اگر با هر شخص دیگر اکسپلور خود را مقایسه کنید بسیار متفاوت است زیرا الگوریتم اینستاگرام تمام تلاش خود را می‌کند تا این صفحه را برای شما شخصی سازی کند .

اما قابلیتی که در حال حاضر به این بخش اضافه شده است استفاده از کلمات کلیدی برای سرچ به جای هشتگ است .
با اضافه شدن قابلیت که همانند سرچ کردن در گوگل می باشد به کاربران تجربه بهتری را ارائه خواهد داد .

آشنایی با الگوریتم جدید اینستاگرام برای IGTV

در مورد این بخش ابتدا باید بگوییم که چون گزینه ای است که به تازگی به اینستاگرام اضافه شده نمی توانیم خیلی دقیق در مورد عمل کردن الگوریتم اینستاگرام در این بخش نظر دهیم اما با این وجود طبق مشاهداتی که انجام شده است به نظر می‌آید این بخش نیز از الگوریتمی مشابه الگوریتم فید پیروی میکند اما برای آشنایی بیشتر باید به شما بگوییم که IGTV از سه دسته بندی در اینستاگرام تشکیل شده است است که در زیر برایتان آورده‌ایم :

 بخش For you

دسته‌بندی است که مخصوص شما طراحی شده. الگوریتم اینستاگرام ویدیوهای داخل این کانال را براساس کسانی که شما فالو می‌کنید و نوع تعاملات شما با انواع محتوا می‌سازد.

 بخش Following

اینجا شامل گلچینی از ویدیوها است که فالووینگ‌های شما در اینستاگرام تماشا می‌کنند.

 بخش Popular

اینجا نیز به ویدیوهای ترند و محبوب میان تمام کاربران اینستاگرام اختصاص دارد.

معرفی ترفند هایی برای شکست دادن الگوریتم های اینستاگرام

ما در ادامه سعی می کنیم تا به شما راهکارهایی را برای درک بهتر ه معیارهای الگوریتم اینستاگرام ارائه دهیم تا شما بدانید چطور بر اساس این معیارها رفتار کرده تا بتوانید صفحه خود را در اینستاگرام موفق تر و پر رونق تر کنید گزینه هایی که در زیر برایتان آورده‌ایم به رشد پیج اینستاگرام شما کمک می کند :

۱- انتشار منظم محتوای با کیفیت

توصیه می کنیم یک تقویم محتوایی برای اینستاگرام تنظیم کنید و به آن وفادار باشید. اگر در زمان‌های منظم اقدام به انتشار محتوا بکنید، اعتماد الگوریتم اینستاگرام را به دست خواهید آورد. همچنین به کیفیت محتوا دقت کنید. محتواهای اختصاصی و باکیفیت بالا به اینستاگرام نشان می‌دهند که حساب کاربری شما یک حساب حرفه‌ای است. بنابراین اینستاگرام به شما اهمیت بیشتری خواهد داد.

انتشار محتوا را تنها به فید اینستاگرام محدود نکنید. انتشار استوری به صورت منظم نیز می‌تواند تاثیر بسزایی در وضعیت اکانت اینستاگرام شما ایجاد کند.

۲- محتواهای اسلایدی و ویدیویی

الگوریتم اینستاگرام به مدت زمانی که کاربران برای مشاهده محتواهای شما صرف می‌کنند اهمیت می‌دهد. پس باید راهی پیدا کنید تا این مدت زمان را افزایش بدهید.

ساخت پست‌های تشکیل‌شده از چند اسلاید یک راه مناسب برای نگاه داشتن کاربران روی پست‌ است. این پست‌ها به دلیل محتوای دنباله‌دارشان باعث می‌شوند کاربر زمان طولانی‌تری را صرف آن‌ها کند.

محتواهای ویدیویی نیز در این میان موثر هستند.

۳- هشتگ‌ ها

استفاده درست از هشتگ‌ّها می‌تواند یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای شکست دادن الگوریتم اینستاگرام باشد. نکات استفاده از هشتگ عبارتند از:

  • از هشتگ‌ های صحیح و مرتبط استفاده کنید تا افراد درست و مرتبط بتوانند پست‌های شما را ببینند. استفاده از هشتگ‌های نامرتبط از نظر الگوریتم اینستاگرام باعث افت دیده شدن شما خواهد بود.
  • از تعداد مناسبی هشتگ استفاده کنید. استفاده بیش از حد از هشتگ‌ها نتیجه منفی دارد.

۴- تحلیل اینستاگرام

با ارتقای اکانت اینستاگرام به اکانت بیزنسی، این امکان را خواهید داشت که به صورت رایگان به تحلیل اینستاگرامتان بپردازید. اگر می‌خواهید بر الگوریتم اینستاگرام پیروز شوید، چک کردن مرتب تحلیل‌ها را فراموش نکنید. این تحلیل‌ها به شما خواهند گفت که در زمینه‌های مختلف مانند استفاده از هشتگ، انواع محتوا و … چقدر موفق عمل کرده‌اید.

۵- ایجاد تعامل

هرچه تعامل بیشتری با کاربران ایجاد کنید، ارزش کارتان در نظر الگوریتم اینستاگرام بیشتر خواهد بود. ترغیب کردن کاربران به گذاشتن کامنت پای پست‌ها (برگزاری مسابقه، ایجاد سوال و …) یک راه مناسب برای ایجاد تعامل است.

استفاده از کال تو اکشن می‌تواند در ایجاد تعامل بسیار مفید باشد. انواع کال تو اکشن‌ها برای اینستاگرام عبارتند از:

  • ورق بزنید (برای پست‌های اسلایدی)
  • سیو کنید
  • شِیر کنید / برای دوستانتان بفرستید
  • لینک را بالا بکشید (برای استوری)
  • کامنت بگذارید
  • برای ثبت نام کلیک کنید

۶- زمان انتشار محتوا

سعی کنید بفهمید فالوورهای شما چه زمانی بیشتر فعال هستند و همان زمان را به پست کردن محتوا اختصاص بدهید. با این کار، احتمال دیده شدن پست‌های شما و تعامل مخاطبان بیشتر خواهد شد.

۷- انتشار دوباره محتواها

خوب است که هر از گاهی محتواهای پربازدیدتان را دوباره منتشر کنید. این کار توجه دوباره مخاطب‌های قدیمی را به شما جلب خواهد کرد. همچنین مخاطب‌های جدیدی نیز از این راه پیدا می‌کنید.

آشنایی با ترفندهای مهم در سال ۲۰۲۱ برای اینفلوئنسرها

در سال ۲۰۲۱ خود برنامه اینستاگرام به اینفلوئنسرهای خود توصیه هایی مبنی بر چگونگی رشد پیجشان ارائه داده است مواردی از قبیل اینکه حجم محتوای بهینه برای انتشار هفتگی در الگوریتم جدید اینستاگرام چیست که ما آنها را در ادامه برایتان آورده ایم :

  1. ۳ پست در هفته (شامل ویدیوهای reel و IGTV هم می‌شود)
  2. ۸ تا ۱۰ استوری در هفته (حداقل ۱ یا ۲ استوری در روز)
  3. ۴ تا ۷ ویدیو Reel
  4.  ۱ تا ۳ ویدیوی IGTV  (شامل لایو هم می‌شود)

به امید اینکه مطلب پیش رو در ایرانی گرام برای شما مفید واقع شده باشد .

اگر این مطلب براتون مفید بود برای دوستاتون هم بفرستید

ایمیل
تلگرام
واتساپ
پرینت

این مطالب هم میتونی بخونی

اعلان ها
اطلاعیه جدیدی وجود ندارد